Slávne logo - Coca Cola

Slávne logá
Slávne logo - Coca Cola

Ďalší príspevok, ktorý pribudne do série článkov Slávne logo, bude o veľmi známej a populárnej firme, s ktorou sa už určite každý stretol. Reč bude o spoločnosti Coca-Cola, ktorej logo je okamžite rozpoznateľné. Spomínaná firma má veľmi vplyvné reklamné kampane, či už v minulosti alebo súčasnosti. Klasický Santa Claus, s bielou bradou a červeným kostýmom, ako ho poznáme z filmov, pochádza práve z reklamy Coca-Cola.

Presuňme sa do histórie a do začiatkov vzniku spoločnosti. Coca-Colu ako nápoj vyrobil doktor John Stith Pemberton v USA v roku 1885. Málo ľudí vie, že nápoj bol v začiatkoch označovaný ako liek a mal pomáhať pri rôznych ochoreniach vďaka jeho zloženiu.

Zvučný názov Coca- Cola vymyslel Frank Robinson. Myslel si totiž, že CC bude dobre vyzerať a znieť v reklame. Bol to nadčasový názor, pretože názov sa nezmenil dodnes. Pán Robinson nebol len obyčajný Pembertonov účtovník. Práve on navrhol typ písma a tým pádom aj logo samotné. Vybral si písmo Spencerian Script, pre tú dobu veľmi populárne. S daným písmom experimentoval, až vytvoril finálnu podobu, ktorá sa zachovala dodnes. Chcel obyčajnému názvu dodať dramatický štýl, ktorý ho bude odlišovať od ostatných a ľudia si ho zapamätajú. Červenú farbu získalo vďaka sudom, v ktorých Pemberton skladoval tonikum.

Prvý návrh loga s písmom Spencerian Script.
Prvý návrh loga s písmom Spencerian Script.

Farebné prevedenie je dostatočne jednoduché, hravé a priláka mladé publikum, aby si nápoj v obchode všimli a kúpili. Červená farba symbolizuje vášeň, odhodlanie a mladistvý vzhľad. Biela farba predstavuje šarm a eleganciu.

Logo prešlo od jeho vzniku po súčasnosť viacerými úpravami .V rokoch 1890- 1891 sa typ písma najviac odlišuje od originálu. V roku 1893 sa pôvodné písmo vracia, s minimálnymi úpravami. Počas prvých desiatich až dvadsiatich rokov môžeme nájsť rôzne druhy typu loga, ktoré boli kreslené znovu a znovu pre rôzne aplikácie. Až okolo roku 1930 sa objavila jasná interpretácia. V ďalších rokoch sa postupne zaviedlo logo „rybí chvost“ a pribudla pod nápisom „vlna“. Už to nebolo logo čisto zložené z písma, ale malo aj iné komponenty (spomínanú vlnu). V 80. rokoch prešlo opäť zmenou. Vlna bola spojená so stuhou v rámci mena Coca-Cola (prechádzala cez nápis). Všimnite si chýbajúcu slučku na písmene „L“ v slove Cola, ktorá chýbala len v tomto prevedení.

Logo z roku 1980, kedy písmeno L predeľuje stuha. Tento typ sa ale vytratil a opäť ho nahradil klasický nápis.
Logo z roku 1980, kedy písmeno L predeľuje stuha. Tento typ sa ale vytratil a opäť ho nahradil klasický nápis.

V roku 2003 bola stuha pod nápisom vylepšená, viacfarebná a neprechádzala už cez názov. V roku 2007 prešla posledná úprava. Jednoduchý dizajn s jednou bielou stuhou.

1. prvé navrhnuté logo | 2. tento typ sa najviac odlišuje od originálu | 3. opäť návrat k pôvodnému logu
4. rybí chvost | 5. spomínaná vlna pod nápisom | 6. vylepšená viacfarebná stuha

Bez povšimnutia nemôžeme nechať ani tvar fľaše, ktorý sa od ostatných líši. Keď boli fľaše plnené, niektorí sa ich snažili napodobniť. To prinútilo vytvoriť nový, jedinečný a nenapodobiteľný tvar. Tak vznikla slávna tvarovaná fľaša, ktorá taktiež prešla rôznymi zmenami.

Na pultoch nenájdeme už len červené plechovky a fľaše, ale môžeme sa stretnúť aj so zeleným prevedením. Je to nové logo, ktoré má znázorňovať menej kalorickú podobu, a to Coca-Cola Life. Zelená farba symbolizuje zdravý život vďaka stévií, prírodnému sladidlu.

Nové zelené logo. Páči sa Vám viac ako klasické červené?
Nové zelené logo. Páči sa Vám viac ako klasické červené?

Niektoré známe logá v sebe ukrývajú rôzne odkazy. Výnimkou nie je ani logo Coca- Cola. Keď sa bližšie pozrieme na písmeno „o“, vidíme tvar dánskej vlajky. Nebol to úmysel ani pôvodný plán, prišlo sa na to až postupom času.

Vyznačená vlajka Dánska
Vyznačená vlajka Dánska.

Plnohodnotné a kvalitné logo by malo byť jednoduché a hlavne nadčasové. Práve túto vlastnosť spĺňa logo Coca-Cola, ktoré je už vyše 125 rokov na trhu. Napriek tomu je stále svieže, moderné a je uznané 90% časťou svetovej populácie.


Chcete profi logo bez kompromisov?