Ako si správne vybrať farbu pri tvorbe loga a firemnej identity

Zaujímavosti
Ako si správne vybrať farbu pri tvorbe loga a  firemnej identity

Pri tvorbe loga a korporátnej identity zohráva veľkú rolu psychológia. Prečo? Pretože ľudia milujú farby a tie v nás vzbudzujú emócie. Psychológia farieb je zároveň jednou z najkontroverznejších častí marketingu. Aj keď existuje istý vzťah medzi jednotlivými farbami a ľudskými emóciami, vždy je tu prvok individuality – každý človek vníma danú farbu podľa vlastných asociácií.

„Je dôležité uvedomiť si, ako má na zákazníka vaše logo vplývať. Aký pocit má evokovať.“

Pomôcť v správnom výbere môže tzv. Koleso farieb. Téme farieb a ich vnímania ľudským vedomím sa venoval vo svojej knihe Teória farieb spisovateľ Johann Wolfgang von Goethe už v roku 1810.

Firemná identita - pravidlá pre výber farby loga

Pri budovaní značky – brandingu je vytvorenie firemného loga nevyhnutnosťou. Rovnako ako v prípade typografie v logu je pri tvorbe loga dôležitý i výber správnej farby. Zvlášť v marketingu. Podobne ako zmena farby CTA (click to action) tlačidla na webovej stránke môže viesť k zvýšeniu konverzií, aj farba loga môže výrazne ovplyvniť vnímanie Vašej firmy potenciálnym klientom.

Veľa marketérov si myslí, že každá farba má pevne priradenú emóciu. Vytvorenie loga resp. výber správnej farebnej škály by tým pádom nemal byť až taký problém. Nie je tomu celkom tak. Záleží od individuálneho prípadu, osoby.

Ako hovorí Simon McArdle, zakladateľ The Logo Company, psychológia farieb je rozsiahlou témou, ktorá fascinuje ako vedcov, tak aj laikov.

„Výberom správnej farby sa môžeme priblížiť zákazníkovi.“

Platí to dvojnásobne pri tvorbe vlastného loga. Neznalosť významu jednotlivých farieb môže niekedy vyústiť v nie príliš vhodnú kombináciu, prípadne tvoriť určité klišé. Psychológovia roky študovali, ako farby ovplyvňujú ľudí. Zistili, že medzi farbami a emóciami existuje silná väzba, čo len potvrdzuje fakt, že výber farby silne ovplyvňuje spôsob, akým bude vaša značka resp. logo vnímané okolitým svetom.

Príkladom je červená, ktorá slúži na zvýraznenie toho, čo chceme komunikovať. Jej význam však veľmi záleží od kontextu, v akom je použitá. Biela, čierna, zlatá evokujú luxus, modrá zase stabilitu. Môžete si všimnúť, že veľké množstvo finančných inštitúcií preferuje práve modrú farbu.

Pri výbere farieb je dôležité myslieť aj na kontext, v ktorom sa bude daná farba používať. Ako príklad uvedieme červenú. Je kontrastná a pútavá na čiernom alebo bielom pozadí, v kombinácii s hnedou alebo oranžovou však pôsobí nudne.

Rozdielne vnímanie farieb = rozdielne vnímanie loga

Pravdou však je, že vnímanie jednotlivých farieb veľmi záleží od osobných preferencií dotyčného. Podľa štúdie s názvom Impact of colour on marketing až 90% spontánnych rozhodnutí môže byť spôsobených iba farbou. Samozrejme, závisí to aj od druhu produktu či služby.

Existuje veľa spôsobov, ako ľudia vnímajú tú istú farbu. Dobrým príkladom je štúdia z blogu KISSmetrics ktorá porovnáva vnímanie farieb u oboch pohlaví. Jeden príklad za všetky – muži majú radšej výraznejšie farby, pričom ženy skôr preferujú svetlejšie a jemnejšie odtiene.

Preferencia odtieňov farieb muži a ženy
Preferencia odtieňov farieb muži a ženy (KISSmetrics.com)

Tvorba loga a význam farieb

Žltá – je farbou optimizmu, teplého, príjemného pozitivizmu. Farba slnka, bohatá. Evokuje aj zlato a poklad. Vďaka tomu, že je tak žiarivá, vynikne i v pestrej palete farieb. Dobrými príkladmi použitia žltej sú McDonald´s, UPS či Ferrari.

Oranžová – každý si ju všimne. Logo s touto farbou vysiela jasnú správu o tom, že nemá problém byť stredobodom pozornosti. Charakterizuje ju kreativita a nadšenie. Do svojej firemnej identity ju zakomponoval aj Harley Davidson, Fanta, či Amazon.

Červená – reprezentuje vášeň, lásku, hnev, vzrušenie aj tajomnosť. Červená je energická, atraktívna a silná farba. Často sa používa v logách značiek zaoberajúcich sa jedlom, krásou, zdravím a samozrejme zábavným priemyslom. V prípade správneho použitia dokáže u ľudí zvýšiť pulz. Je sexy, no môže pôsobiť aj naliehavo a presvedčiť zákazníka ku kúpe. Príkladov je mnoho – Coca Cola, Red Bull, YouTube, Ferrari, KFC či Cannon.

Fialová – kráľovská farba. Vyvoláva pocit vznešenosti, ušľachtilosti a tajomna. U zákazníka môže aktivovať predstavivosť a chuť skúsiť pre neho niečo neobvyklé. Je spájaná so zmyselnosťou a múdrosťou.

Modrá – evokuje spoľahlivosť, profesionálnosť a upokojuje. Predstavte si, že leňošíte na krásnej pláži s priezračným oceánom alebo že sa pozeráte na dokonale belasú oblohu. Pohoda, však? Modrá je tiež farbou mnohých finančných a technologických inštitúcií, k čomu ju predurčuje práve pocit spoľahlivosti. Dobrým príkladom je napr. Dell, IBM, AT&T a Allianz.

Zelená – predstavuje rast. Zem síce nazývame "modrou" planétou, no je na nej i mnoho zelených oblastí. Je znakom vyrovnanosti a pokoja. Veľa firiem zaoberajúcich sa životným prostredím využíva zelenú. Potravinové reťazce a lekárne ju preferujú, pretože ľudia si ju spájajú so zdravím.

Šedá – neutrálna farba, kombinuje čiernu s bielou. Stavili na ňu veľké spoločnosti ako Apple, Honda ale aj napr. Wikipedia.

Čierna – technicky ani nie je farba, iba výsledok absencie akejkoľvek farby. Ľudia si ju však často asociujú s profesionalitou, autoritou, silou, tajomnosťou, výraznosťou a eleganciou. Pre jednoduchosť a vyrovnanosť využívajú kombináciu čiernej s bielou aj noviny a webové stránky.

Biela – podobne ako čierna, ani biela sa technicky nedá považovať za farbu. Je kombináciou všetkých farieb. Jednoduchá a elegantná.

Pochopenie, ako farby "fungujú", vám môže výrazne pomôcť v podnikaní.
Farby a ich emócie

Je veľmi dôležité počítať aj s vytvorením čierno-bieleho variantu loga, napríklad pre prípad zverejnenia v tlači. Niektorí učitelia designu sa držia hesla, že ak to nefunguje v B/W (čierno-biela), nebude to fungovať ani vo farbe.

Vezmite si papier, pero a napíšte niekoľko emócií, ktoré chcete, aby niekto pocítil, keď uvidí alebo predstaví si vaše logo. Porovnajte to s obrázkom nižšie a skúste si podľa toho vybrať farbu.

Príručka farieb

Chcete profi logo bez kompromisov?