História loga spoločnosti Shell

Slávne logá
História loga spoločnosti Shell

Keď sa povie slovo Shell, každý si predstaví lastúru a dve farby - žltú a červenú. Už viac ako 100 rokov je lastúra výrazným symbolom tejto úspešnej anglicko-holandskej spoločnosti. Jednoduchá a rozpoznateľná značka – logo – súčasť identity, ktorá sa dostala brilantne do povedomia ľudí. Logo, ktoré je symbolom kvality. Aj logo značky Shell prešlo svojim vývojom. Poďme sa na to spolu pozrieť.

Hoci je Shell dnes známa ako spoločnosť, ktorá predáva ropu a zemný plyn, pôvodne tomu tak nebolo. V rokoch 1891 sa spoločnosť na čele s obchodníkom Marcusom Samuelom zaoberala obchodovaním so starožitnosťami a orientálnymi lastúrami, ktoré dodávala na ďaleký východ. Šikovný obchodník však neostal iba pri tom. V roku 1897 založil spoločnosť s názvom The Shell Transport and Trading Company a začal prepravovať na ďaleký východ aj petrolej. Každý jeden zo Samuelových tankerov prepravujúcich petrolej niesol názov podľa mena konkrétnej morskej lastúry. O pár rokov neskôr – v roku 1901 vzniklo prvé logo spoločnosti. Lastúra hrebenatky bola pravdepodobne prevzatá z rodinného erbu obchodného spoločníka pána Grahama, ktorý dovážal Samuelov petrolej do Indie a neskôr sa stal riaditeľom spoločnosti. V roku 1904 dostala v logu lastúra hrebenatky nové vizuálne stvárnenie.

Logo Shell v rokoch 1900 - 1904
Logo Shell v rokoch 1900 - 1904.

Ako mnoho iných prvých návrhov, aj tieto prvotné logá značky Shell boli pomerne „chudobné“. Boli to nudné, čierno biele verzie mušlí. Logo z roku 1900 bolo v zlom uhle a tvare. Trojrozmerné logo z roku 1904 nevyužilo farby a vďaka drsnému čiernemu pozadiu pôsobilo nevýrazne a pochmúrne. Bolo ale o niečo estetickejšie ako to prvé a naznačovalo veľký potenciál. Obe prvé dve verzie loga Shell však vyzerali ako vyblednuté obrázky, ktoré súčasne logo iba pripomínali.

Vývoj loga Shell v rokoch 1909 - 1955
Vývoj loga Shell v rokoch 1909 - 1955.

Logo z roku 1909 už vyzeralo o niečo lepšie. Bolo síce v rovnakých farbách čiernej a bielej, prinieslo však nový krajší tvar, prirodzene vyzerajúcej mušle. Tento tvar sa v logu udržal viac ako dve desaťročia. V roku 1930 prišiel ďalší redizajn v štýle Art deco. Charakterizovala ho elegancia, modernosť a funkčnosť. Logo Shell bolo brilantne symetrické a „oku lahodiace“. Logo svojim až dokonalým štýlom pripomínalo korunu, čo bol možno aj zámer. V roku 1948 sa prvý krát v logu objavili farby. V dizajne loga to bol ale krok späť. V roku 1930 boli do dizajnu loga premietnuté čisté línie, v roku 1948 sa dizajn vrátil k dizajnu z roku 1909 – rozmazané línie, v štýle ručného maľovania. Logo pôsobilo vyšším a pyšnejším dojmom. 

Farby loga Shell

Sídlo spoločnosti Shell bolo zo začiatku v Kalifornii. Spoločnosť vybrala ako základné farby pre logo žltú a červenú - jasné a kontrastné farby. Chcela tak zdôrazniť väzby so Španielskom a zároveň výrazne odlíšiť čerpacie stanice od konkurencie. Farby Shell taktiež prešli vývojom. Najvýraznejšie zmeny sa dosiahli v roku 1955, kedy sa do loga premietli zákaznícky priateľskejšie odtiene žltej a červenej. Odtiene odštartovali novú firemnú identitu.

Vývoj loga Shell v rokoch 1961 - dnes
Vývoj loga Shell v rokoch 1961 - dnes.

Do loga bolo v roku 1961 pridané červené pozadie, ktoré ubralo logu jeho „čírosť“. V roku 1971 prišiel veľký redizajn loga. Meno muža, ktorému sa treba poďakovať je Raymond Loewy. Loewy odstránil z loga všetok „neporiadok“ a vzniklo štýlové a elegantné logo značky Shell. Aj po tomto období sa v logu udiali zmeny, neboli však nijako výrazné. Súviseli so zmenšením loga, pridaním názvu Shell do loga a zmenami v sýtosti farieb. Súčasné logo je takmer rovnaké, ako Loewyho logo z roku 1971. Loewyho štýl tak pretrváva už pekných 45 rokov.

Logo značky Shell v podobe lastúry hrebenatky v červeno žltých farbách patrí medzi najvýraznejšie logá 21. storočia.


Chcete profi logo bez kompromisov?